• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Testa att söka redan nu?

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hej,

Min ursprungliga plan var att vänta med att söka samlingslån till januari 2022 när jag amorterat ner mina lån till 350.000 kr.
Men om jag kan få ett lån till bättre ränta redan nu så varför vänta.

Mina förutsättningar:

Inkomst: 443 785 kr
Underskott: 51000 kr
Lån 1: 221336 kr IKANOBANK 10.09 %
Lån 2: 257628 kr Nordax 13.9 %
Kreditkort: 15.000 kr (33 % utnyttjandegrad)
UC bety: 2.1
Förfrågningar 6: Går ut 25/8, 13/10, 26/11, 2/12, 11/1 2022 & 9/2 2022.

Jag tänkte då söka 257628 kr för att få bort Nordax och sänka räntan. Sedan i januari söka 350000 kr för att samla både i samma lån. Vill dock inte att denna sökning ska förstöra min sökning i januari.

Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag kan även betala av kreditkortet helt om det skulle hjälpa, men då syns inte detta förrän nästa månad.
 
K

kadabra

Gäst
Poäng: 0
Jag kan även betala av kreditkortet helt om det skulle hjälpa, men då syns inte detta förrän nästa månad.
Du har en FF som blir sex månader om bara några dagar, 11/7. Sök inget innan dess, det skulle kunna påverka ditt UC till det bättre.

Om du nollar kreditkortet innan sista juli syns det som du skriver på UC runt mitten av augusti (och då har ditt senaste FF blivit ett halvår gammalt). Då kan det vara värt att avvakta FF som försvinner helt den 25/8 och söka därefter. Nollad kredit, totalt 5 FF som alla är 6 månader gamla - ditt betyg kommer ner under 2%.

Oavsett om du söker nu eller efter 25/8, avvakta sex månader innan nästa ansökan (har märkt att det gör skillnad på betyget när FF fyller halvåret). Vid nästa ansökan kan det vara värt att hålla antalet FF lågt, så sök INGET alls förrän du bara har en FF kvar (efter 9/2 2022).
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Tack för svar! Behöver jag avsluta krediten helt eller bara nolla den?
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jag har 2 kreditkort, ett på 30.000 kr som är nollat som jag använder sparsamt men nollar i slutet på månaden (cash payback). Sedan detta på 15.000 kr. Jag vet att det är bra för kreditbetyget att ha ett kreditkort som man sköter. Men känns onödigt att ha 2 stycken. Då borde jag kunna avsluta den ena och behålla ett?
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Jag har 2 kreditkort, ett på 30.000 kr som är nollat som jag använder sparsamt men nollar i slutet på månaden (cash payback). Sedan detta på 15.000 kr. Jag vet att det är bra för kreditbetyget att ha ett kreditkort som man sköter. Men känns onödigt att ha 2 stycken. Då borde jag kunna avsluta den ena och behålla ett?
Jag skulle ha behållt det på 30 000 och avslutat det andra. Då blir du iaf av med en kreditgivare. Blir nog ingen större förändring på betyget om du gör så.
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Jag har 2 kreditkort, ett på 30.000 kr som är nollat som jag använder sparsamt men nollar i slutet på månaden (cash payback). Sedan detta på 15.000 kr. Jag vet att det är bra för kreditbetyget att ha ett kreditkort som man sköter. Men känns onödigt att ha 2 stycken. Då borde jag kunna avsluta den ena och behålla ett?
Syns kreditkortet på 30,000kr på uc? Ifall den gör det gör du bäst i att betala av den och avsluta den. Borde du också göra med den på 15,000kr då kreditkort verkligen tär på ditt uc-betyg även om den är nollad.
Jag hade försökt avsluta båda krediterna och hålla ut till Januari då borde du ganska lätt kunna slå ihop båda lånen till en fin ränta, ditt lån på ikano har också ganska hög ränta.
Ser verkligen inte hur du tjänar något på att försöka låna om Nordax, om du lyckas få ett nytt lån för att lösa den så kommer det vara runt samma ränta om inte värre och vi pratar liksom om ynka 5 månader?
 

potterhead08

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
16 Februari 2021
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Syns kreditkortet på 30,000kr på uc? Ifall den gör det gör du bäst i att betala av den och avsluta den. Borde du också göra med den på 15,000kr då kreditkort verkligen tär på ditt uc-betyg även om den är nollad.
Jag hade försökt avsluta båda krediterna och hålla ut till Januari då borde du ganska lätt kunna slå ihop båda lånen till en fin ränta, ditt lån på ikano har också ganska hög ränta.
Ser verkligen inte hur du tjänar något på att försöka låna om Nordax, om du lyckas få ett nytt lån för att lösa den så kommer det vara runt samma ränta om inte värre och vi pratar liksom om ynka 5 månader?
Jag har hört att det är ”bra” för betyget att ha ett nollat kreditkort. För att det visar att man har ansvar och har en nödlösning om allt skiter sig. Men jag kan ha fel?
 

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Jag har hört att det är ”bra” för betyget att ha ett nollat kreditkort. För att det visar att man har ansvar och har en nödlösning om allt skiter sig. Men jag kan ha fel?
Nej du har inte fel, har man ett nollat kreditkort och inga lån utöver detta så är det nog riktigt bra för ditt betyg. Men i TS sits är det bäst att avsluta bägge innan januari då han ska ge sig på ett samlingslån på över 350,000kr och han vill dessutom ha en bra ränta.
Inte längesedan hade jag ett lån på ~150,000kr och ett nollat kreditkort på 20,000kr, avslutade denna och mitt betyg sjönk från 4,8% till 3,9%, inga ff hade försvunnits eller dylikt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp